#Blog

Najważniejsze wnioski z przeprowadzonych 37 sukcesjach

Sukcesja firm rodzinnych – przejście między generacjami

Kluczowe dane z przeprowadzonych sukcesji

  • Ponad połowa firm dla których opracowaliśmy strategię sukcesji miała problem z przekazaniem biznesu młodszemu pokoleniu
  • W 40% firm nestorzy są już w wieku emerytalnym i wciąż zarządzają aktywnie firmą, a w 9% nestorzy przekroczyli 70 lat.
  • 15% firm nie wie jak podejść do tematu zachowku a jest to problem z uwagi na liczbę osób spokrewnionych w I grupie
  • Ponad 33% potrzebuje wsparcia w zakresie reorganizacji firmy w związku z sukcesją
  • Wszystkie firmy wymagają wsparcia w zakresie zaplanowania procesu sprzedaży
  • Wszystkie firmy o formie prawnej spólki z o.o. lub sp.j. wymagają wsparcia finansowego

Forum przedsiębiorczości – Krzeszowice 24.10.2021 – Podsumowanie

W dniu 24.10.2021 firma Nova Praxis miała przyjemność uczestniczyć w Forum Przedsiębiorczości, które odbywało się w Sali Herbowej Urzędu Miejskiego w Krzeszowicach.

W trakcie przygotowanej na tą okoliczność prelekcji przedstawiciele Nova Praxis szczegółowo opowiadali o projekcie Sukcesji. Wystąpienie prowadzone przez Konrada Bajora oraz Pawła Gawrona poświęcone było następującej tematyce:

  1. Przedstawienie głównych celów projektu Sukcesja
  2. Omówienie przypadków przeprowadzonej sukcesji
  3. Szczegółowe wskazanie kluczowych założeń projektu
  4. Nakreślenie przebiegu projektu

Poniżej załączamy link do relacji z wydarzenia przygotowanej przez Urząd Miejski w Krzeszowicach .

http://www.gminakrzeszowice.pl/aktualnosci/index/Forum-Przedsiebiorczosci-24-listopada-2021/idn:2804


Prelegenci Nova Praxis uczestniczący w wydarzeniu

 KBA Konrad Bajor Prezes Zarządu i współwłaściciel spółki Nova Praxis. Absolwent studiów MBA Executive Krakowskiej Szkoły Biznesu, absolwent studiów Zarządzanie i Marketing UEK. Ponad 15 lat doświadczenie w zarządzaniu, ekspert wspierający firmy w ich rozwoju oraz zarządzaniu finansami i strategią rozwoju. Specjalizuje się w projektach mających na celu: analizę i optymalizację procesów, opracowanie strategii produktowej, wartościowanie stanowisk pracy, wdrożenie zmian w organizacji, wsparcie firm w planowaniu i wdrożeniu zmian organizacyjnych.
PGA Paweł Gawron Konsultant, doradca i analityk procesów. Ekspert od doskonalenia organizacji. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Specjalizuje się w projektach mających na celu efektywną realizację projektów, analizę procesów biznesowych, analizę organizacji w modelu SWOT oraz Business Canvas Model czy prowadzenie szkoleń i warsztatów. Posiada certyfikaty: Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością EN ISO 9001:2000 (DEKRA-ITS), PRINCE2 Foundation, Microsoft Certified Product Specialist (MCP), IBM Certified Specialist – Advisor for e-business, IBM Certified Instructor.

II Wirtualna Konferencja Firm Rodzinnych 03.02.2022

Według danych resortu rozwoju w Polsce mamy ponad 800 tys. firm rodzinnych, które w 2019 roku wygenerowały ponad 300 mld zł przychodu. W ciągu najbliższych pięciu lat w ręce kolejnej generacji przejdzie ok. 57 proc. firm rodzinnych, ale tylko nieco ponad 8 proc. następców deklaruje chęć ich poprowadzenia. 

Firma Nova Praxis jest realizatorem programu „Sukcesja w firmach rodzinnych — wsparcie przejścia  między generacjami” w ramach funduszy unijnych z programu POWER 2.21. Program tej jest adresowany dla firm rodzinnych z sektora MŚP z województw: łódzkie, śląskie, opolskie i innych (jeżeli takie będą chętne).

Nadrzędnym celem tego projektu jest wsparcie firm w zachowaniu ciągłości działalności przedsiębiorstwa oraz zaplanowanie procesu sukcesji od bieżącego momentu do dnia, w którym w firmie odpowiedzialność za jej funkcjonowanie zostanie przejęta przez młodsze pokolenie.

Chcąc Państwu przybliżyć ramy programu, realizujemy webinar poświęcony zagadnieniom prawnym, finansowym i organizacyjnym. W nim opowiemy o procesie sukcesji i aspektach przekazania wiedzy, władzy i własności biznesu.

II Wirtualna Konferencja Firm Rodzinnych miała miejsce 03.02.2022.


Prezentacje z konferencji

Poniżej załączamy prezentacje przedstawiane w trakcie konferencji:

Aspekty prawne – przekształcenie jdg w spzoo

Polski Ład – wybór formy prowadzenia działalności

Przebieg projektu i wybrane case study

Agenda

Poniżej prezentujemy szczegółową agendę konferencji:

10:00 – 10:15 – Wprowadzenie (Paweł Gawron)
10:15 – 10:45 – Polski Ład – wybór formy prowadzenia działalności  przez firmy rodzinne (Konrad Bajor)
10:45 – 11:00 – Gość: IREX-Gaz – Co daje projekt dotyczący strategii sukcesji
11:00 – 11:30 – Aspekty prawne – Przekształcenie JDG w sp. z o.o. (Robert Sajnacki)
11:30 – 11:45 – Gość: Karbowniczek – Przekształcenie w praktyce
11:45 – 12:15 – Przebieg projektu i wybrane case study (Paweł Gawron)
12:15 – 12:30 – Pytania i odpowiedzi
12:30  – Podsumowanie konferencji (Konrad Bajor)


Prelegenci konferencji

 KBA Konrad Bajor Prezes Zarządu i współwłaściciel spółki Nova Praxis. Absolwent studiów MBA Executive Krakowskiej Szkoły Biznesu, absolwent studiów Zarządzanie i Marketing UEK. Ponad 15 lat doświadczenie w zarządzaniu, ekspert wspierający firmy w ich rozwoju oraz zarządzaniu finansami i strategią rozwoju. Specjalizuje się w projektach mających na celu: analizę i optymalizację procesów, opracowanie strategii produktowej, wartościowanie stanowisk pracy, wdrożenie zmian w organizacji, wsparcie firm w planowaniu i wdrożeniu zmian organizacyjnych.
PGA Paweł Gawron Konsultant, doradca i analityk procesów. Ekspert od doskonalenia organizacji. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Specjalizuje się w zadaniach mających na celu efektywną realizację projektów, analizę procesów biznesowych, analizę organizacji w modelu SWOT oraz Business Model Canvas czy prowadzenie szkoleń i warsztatów. Posiada certyfikaty: Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością EN ISO 9001:2000 (DEKRA-ITS), PRINCE2 Foundation, Microsoft Certified Product Specialist (MCP), IBM Certified Specialist – Advisor for e-business, IBM Certified Instructor.
  Robert Sajnacki Radca prawny. Negocjator. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Absolwent studiów II stopnia Zarządzanie strategiczne na Akademii Leona Koźmińskiego. Ukończył Intensive Erasmus Course w Universita della Tuscia. Finalista Turnieju Negocjacyjnego 2020 przy Krajowej Izbie Radców Prawnych. Ekspert w zakresie prawa przedsiębiorców w szczególności M&A, kontraktów, prawa pracy, własności intelektualnej oraz ochrony danych osobowych. Swoje doświadczenie budował w polskich firmach FMCG oraz skandynawskich notowanych na giełdzie w Oslo.

Goście konferencji

______________
  Irex-Gaz – firma istnieje na rynku od 1991 roku i ma siedzibę w Chorzowie. Jest firmą rodzinną zbudowaną przez pana Ireneusza Paruzela. Początkowo pod nazwą GAZBUD zajmowała się budową instalacji przemysłowych i gazociągów. W 1994 roku została przekształcona w IREX-GAZ s.c., a podstawową działalnością spółki była sprzedaż i montaż punktów redukcyjno – pomiarowych gazu. Rok później spółka rozpoczęła produkcję stacji gazowych I i II stopnia redukcji, która do dziś jest główną gałęzią działalności firmy. Obecnie firma, jako spółka z o.o., realizuje budowy instalacji, przyłączy i sieci gazowych, a także poszerzyła działalność o obsługę stacji gazowych oraz serwis systemów detekcji gazu.

Nowy Ład – zmiany formy podatkowej już od 1.01.2022

Od 1 stycznia 2022 r. wchodzą nowe przepisy podatkowe, które w dużej mierze uderzą w firmy rodzinne prowadzone jako jednoosobowe działalności. Niestety dla firm rodzinnych, które do tej pory właściciel rozliczał się dość popularnym wśród przedsiębiorców podatkiem liniowym, oznacza skokowo wzrost podatku o 9% i to już od 1 zł dochodu.

Nowe przepisy są bardzo zawiłe, tak więc nie istnieje jedna sprawdzona reguła co się opłaca a co nie dla firm. Wybór odpowiedniej formy szczegółowej analizy każdego przypadku. To w czym możemy pomóc firmom to różne formy przekształcenia prowadzonego biznesu, w tym:

  • przekształcenie JDG w sp. z o.o.
  • przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej spółki
  • ustalenie zasad rozliczenia JDG ze sp. z o.o. poprzez ustalenie cen transferowych
  • ustalenie kiedy opłaca się wykorzystać tzw. CIT Estoński
  • przekształcenie sp. z o.o. w sp.k.

Projekt „Sukcesja w firmach rodzinnych – wsparcie przejścia między generacjami” pozwala sfinansować działania prawnika oraz działania ekspertów ds. organizacji i finansów w celu przeprowadzenia procesu przekształcenia JDG w dogodną formę prawną aby uniknąć dodatkowego podatku.

Wiele firm rodzinnych wciąż funkcjonuje jako jednoosobowa działalność co jest niebezpieczne już choćby z powodu odpowiedzialności prowadzonej działalności ( w przypadku JDG właściciel odpowiada swoim majątkiem bez ograniczeń), równocześnie prowadzenie JDG na podatku liniowym zupełnie przestaje być opłacalne jeżeli zysk roczny przekracza 250 tyś. zł. Trzeba pamiętać, że to nie musi być duża kwota, jeżeli z tego zysku finansowany jest zakup materiałów czy produktów oraz bieżące inwestycje. To dla firmy posiadającej 10-15 pracowników jest wręcz bardzo mało. Zatem dla takich podmiotów pozostanie na podatku liniowym oznacza dodatkowy podatek na poziomie 12 tys. zł, nawet jeżeli przyjmiemy że składka zdrowotna będzie wynosić nie 9% a 4,9%.

Zapoznaj się z projektem „Sukcesja w firmach rodzinnych – wsparcie przejścia między generacjami” i przekształć swoją firmę rodzinną w sp. z o.o. jeszcze w 2021r.

VIII Polski Kongres Przedsiębiorczości 5-7.10.2021

05-07 października Kraków 2021

VIII Polski Kongres Przedsiębiorczości to największe mobilne wydarzenie gospodarcze w Polsce. Tegoroczna odsłona odbędzie się w dniach 5-7 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. 

Idea Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości powstała w 2013 roku, w Katowicach. Od tamtego czasu wydarzenie to na stałe wpisało się w kalendarz spotkań osób decyzyjnych ze świata nauki, biznesu, samorządu, parlamentarzystów oraz reprezentantów administracji rządowej. Kongres to platforma wymiany eksperckiej wiedzy i ogromnego doświadczenia polskich przedsiębiorców, naukowców oraz polityków tj. prezesów spółek, dyrektorów instytucji, rektorów uczelni, samorządowców oraz ekspertów ds. prawa i gospodarki.

W bieżącej edycji Kongresu firma Nova Praxis jest partnerem tytularnym. W ramach kongresu będziemy chcieli przekazać informacje o realizowanym projekcie Sukcesja w firmach rodzinnych – wsparcie przejścia między generacjami, przedstawić nasze spojrzenie na rozwój przedsiębiorczości w regionie a ponadto wziąć udział w kilku panelach tematycznych kongresu.

Program kongresu oraz więcej informacji o uczestnikach i towarzyszących wydarzeniach znajduje się na stronie: https://polskikongres.pl/


Między digitalizacją a robotyzacją na przykładzie firm
rodzinnych MŚP

Agenda panelu prowadzonego przez Nova Praxis

• Znaczenie innowacji produktowych i procesowych w rozwoju firm rodzinnych
• Zmiany organizacyjne i zmiany produktowe w firmach rodzinnych
• Digitalizacja – szansa czy przeszkoda – znaczenie oporu przed zmianą w firmach z dużym stażem
• RPA – czy pandemia przybliżyła nas do rozwiązań typu RPA – czyli gdzie i jak można użyć robotów w biurze?
• Nowoczesne i zwinne rozwiązania biznesowe dla firm MŚP


Prelegenci z strony Nova Praxis

KBA Konrad Bajor Prezes Zarządu i współwłaściciel spółki Nova Praxis. Absolwent studiów MBA Executive Krakowskiej Szkoły Biznesu, absolwent studiów Zarządzanie i Marketing UEK. Ponad 15 lat doświadczenie w zarządzaniu, ekspert wspierający firmy w ich rozwoju oraz zarządzaniu finansami i strategią rozwoju. Specjalizuje się w projektach mających na celu: analizę i optymalizację procesów, opracowanie strategii produktowej, wartościowanie stanowisk pracy, wdrożenie zmian w organizacji, wsparcie firm w planowaniu i wdrożeniu zmian organizacyjnych.
PGA Paweł Gawron Konsultant, doradca i analityk procesów. Ekspert od doskonalenia organizacji. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Specjalizuje się w projektach mających na celu efektywną realizację projektów, analizę procesów biznesowych, analizę organizacji w modelu SWOT oraz Business Canvas Model czy prowadzenie szkoleń i warsztatów. Posiada certyfikaty: Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością EN ISO 9001:2000 (DEKRA-ITS), PRINCE2 Foundation, Microsoft Certified Product Specialist (MCP), IBM Certified Specialist – Advisor for e-business, IBM Certified Instructor.

Nasi Goście konferencji

Piekarnia Grzybki – nowoczesna piekarnia i cukiernia działająca w Warszawie. Firma rodzinna z tradycjami od 1927 roku.

Ferrbud – przedsiębiorstwo powstałe w 1992 roku w Rzeszowie. Podstawowym profilem działalności firmy jest zaopatrzenie inwestorów, wykonawców i klientów indywidualnych w zakresie dostaw materiałów do budowy sieci kanalizacyjnych, wodociągowych i gazowych.

GEO-BUD – specjalistyczna firmą świadczącą kompleksowe usługi w zakresie budowy, modernizacji i remontów obiektów inżynieryjnych towarzyszących inwestycjom z obszaru infrastruktury kolejowej i drogowej. Firma rodzinna z tradycjami od 1995 roku.